Nieuws

Vijf voorspellingen over content marketing anno 2022

Bron : Rossel

Waar zal de content marketing over vijf jaar staan? Het Content Marketing Institute stelde de vraag aan een panel van experts. Hier volgen hun voorspellingen, opgedeeld in vijf thema’s.

De toekomst kunnen voorspellen? Het is de droom van iedereen, en zou ons toelaten in te spelen op ontwikkelingen in ons vakgebied of onze sector. Geldt dat ook voor de wereld van de content marketing? Het Content Marketing Institute (CMI) vroeg een twintigtal specialisten hoe zij de content marketing in de komende vijf jaar zien evolueren, zonder beperkingen.

Meer persoonlijke en sterker gepersonaliseerde content
De diversiteit van de verschillende doelgroepen en (niche)markten zal leiden tot een almaar sterker doorgedreven personalisatie om (potentiële) klanten te kunnen overtuigen. Internetgebruikers zullen volstrekt unieke websites kunnen bezoeken. Die unieke sites zullen volledig op maat zijn uitgewerkt op basis van het profiel en het gedrag van de gebruiker, met content die wordt geselecteerd naargelang voorgaande zoekopdrachten, het gebruikte toestel, het afgelegde parcours of het tijdstip. Kortom: de juiste gepersonaliseerde en unieke content.

Een enkel team voor marketing en content
De grens tussen teams of verantwoordelijken die instaan voor marketing en zij die instaan voor de contentproductie vervaagt. Over vijf jaar zullen marketing en content de verantwoordelijkheid zijn van hetzelfde team. Tegen 2022 zal content marketing plaats moeten ruimen voor “content selling”. Wie met zijn contentstrategie geen klanten meer weet aan te trekken – rechtstreeks of onrechtstreeks – slaat de bal volledig mis.

De evolutie van de formats
Bondig, accuraat, handig en niet snel te vergeten. Zo zullen de formats in de nabije toekomst moeten zijn volgens de geïnterviewde experts van het CMI. Momenteel wordt content vaak geproduceerd met een indexering en referentiëring door Google als doel. In de toekomst zullen content en het format waar die op verschijnt meer moeten inspelen op de behoeften van de klant. Zo begint ook de audiopodcast – kort, to the point en praktisch – vandaag aan een tweede leven. Tegenwoordig zijn gebruikers immers met verschillende zaken tegelijk bezig en is een podcast het ideale format voor onderweg. En in tegenstelling tot beeldmateriaal of immersieve content hebben gebruikers geen behoefte aan een overvloed aan podcasts, die zonder omhaal en franjes hun nut bewijzen.

Contentplatforms
In het licht van de paid media zullen bedrijven en merken zich meer en meer toespitsen op owned media, meer bepaald platforms waar content wordt gebundeld en aan de internetgebruikers wordt aangeboden. Merken zullen overigens meer en meer als uitgeverijen te werk gaan, met contentredacteurs en freelancespecialisten.

Directe en gesproken antwoorden
Volgens een studie van Trends Report zullen tegen 2020 maandelijks 200 miljard zoekopdrachten mondeling worden ingevoerd. Het hoeft dan ook weinig betoog dat spraakgestuurde interfaces als Alexa, Echo, Home, Siri of een van de vele andere het landschap van de contentcreatie nog verder zullen hertekenen. Marketeers moeten mee op de kar springen van dit nieuwe kanaal om gebruikers en content met elkaar in contact te brengen.

Aldus de nabije toekomst volgens de experts van het Content Marketing Institute. Worden hun voorspellingen realiteit tegen 2022? Over 60 maanden weten we het …