Headline

News media behouden het vertrouwen

Fake news vooral nefast voor het imago van de pure players

Bron: MM

De opmars van fake news – of in elk geval de buzz die de term genereerde sinds de verkiezing van Trump – maakte de consumenten sterker bewust van de manier waarop ze met informatie omgaan. Dat had vooral een negatieve impact op de reputatie van de sociale media en de pure players. Die van de traditionele media bleef daarentegen min of meer intact. Dat is een van de lessen uit ‘Trust in News’, een onderzoek dat Kantar voerde in Brazilië, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, meer bepaald bij 8000 respondenten die bevraagd werden over hun houding ten opzichte van de manier waarop nieuws in de media wordt behandeld.
 
Nog volgens het onderzoek geloven nieuwsconsumenten vast dat kwaliteitsjournalistiek de sleutel voor een serene democratie blijft. Wel staan ze sceptisch tegenover het aanbod dat hun wordt voorgesteld en ten opzichte van het vermogen van de journalistiek om de actualiteit te verslaan.
 
Dezelfde consumenten eigenen zich het nieuws toe op een steeds slimmere manier en via almaar geavanceerdere consumptiewijzen; daarmee passen ze zich aan de evolutie van de media zelf aan.
 
Nog een insight waarmee de uitgevers wellicht blij zullen zijn: er bestaan wel degelijk groeimogelijkheden voor mediamerken via de ontwikkeling van betaalmodellen die mikken op consumenten jonger dan 35. Zij zouden meer bereid zijn om de juiste prijs te betalen voor de actualiteit, en niet enkel voor papier.
 
Het onderzoek preciseert nog dat de traditionele media – magazines, tv-zenders, radio’s en kranten (in die volgorde) – nog steeds beschouwd worden als betrouwbare nieuwsbronnen; sociale media en messenger-apps staan wat dat betreft helemaal onderaan.
 
Meer details hier