Methodologie

cim meth

Het leesgedrag van krantenlezers is veranderd: de papieren krant mag dan nog steeds het leeuwendeel van de aandacht opeisen, toch kiest de lezer er steeds vaker voor om verscheidenheid te brengen in zijn leesmodi en zijn leeservaring digitaal te verrijken.

Het CIM heeft met die evolutie rekening willen houden door de meting van de digitale versies van de perstitels (pdf’s en apps) en hun websites in één studie te verwerken. De methodologie werd aangepast om het leesgedrag op de verschillende platformen klaar en duidelijk vast te leggen. Het Totale bereik is zelfs meetbaar binnen eenzelfde scherm voor papier en digitaal, om de twee goed te onderscheiden en alle verwarring te vermijden. Het ‘laatste periode’ bereik (LLP) wordt voortaan in drie verschillende indicatoren afgesplitst.

  1. De LLP ‘paper’ isoleert alle lezers van de papieren edities van de titels over een gemiddelde publicatieperiode. Voor de dagbladen gaat het dus om het dagbereik.
  2. De LLP ‘paper + digital’ geeft alle lezers van eenzelfde editie van een titel aan, op papier of op een digitale drager (tablet, smartphone, pdf, …).
  3. De ‘Total Brand’ indicator voegt dan nog eens aan alle papieren en digitale lezers de bezoekers aan de website van de titels toe, tijdens de periode van verschijning, wat voor de dagbladpers op 1 dag neerkomt.

De CIM Persstudie biedt dus voortaan meer rijkdom m.b.t. de informatie omtrent de samenstelling van het bereik. Wilt u er alles over weten, klik dan hier voor de nieuwe methodologie van de CIM Persstudie.