Market news

Mediahuis Connect start met CPM tarifering voor kranten.

Bron : Mediahuis

Mediahuis Connect hanteert vanaf 1 januari 2018 een CPM tarief voor de mediaruimte in haar krantentitels. Deze stap maakt van Mediahuis Connect de eerste Belgische regie die een van oorsprong digitaal model naar printmedia vertaalt.

Met de stap naar CPM voor haar krantentitels, wil Mediahuis Connect de aantrekkingskracht van de gedrukte krant vergroten. Een CPM tarief stelt de advertentiemarkt in staat om op een transparante manier de kost per contact van verschillende media zoals print, online, radio of OOH, met elkaar te vergelijken. Het plannen en aankopen van cross-mediale campagnes wordt op die manier eenvoudiger en transparanter.

Bart Decoster, Corporate Director Mediahuis Connect: “We merken dat digitale afdelingen bij media agencies steeds vaker ook verantwoordelijk worden voor de planning en aankoop van printmedia. De expertise van deze nieuwe generatie van digitale planners en buyers ligt net in een methodologie die vandaag de dag ver afstaat van de huidige pricing van printcampagnes. Als marktleider is het onze taak om printmedia aantrekkelijk én toegankelijk te houden. Met de overstap begin 2018 naar een CPM tarief voor nationale krantencampagnes nemen wij het voortouw in een universeel model voor mediaruimte in kranten. Op die manier willen we de krant de aandacht geven die ze verdient.”

De introductie van een CPM tarief maakt het bereik van een medium tot de drijvende factor in de prijszetting. De langverwachte publicatie van de nieuwe CIM Persbereikcijfers vormt daarom voor Mediahuis Connect het ideale moment om het CPM tarief voor kranten naar de markt toe te introduceren. De nieuwe CPM tarifering voor kranten gaat in vanaf 1 januari 2018 en geldt voor alle nationale krantencampagnes.

Meer info over de CPM tarifering van Mediahuis Connect kan je hier vinden.

Nieuwsmerken Mediahuis Connect bereiken dagelijks meer dan 2 op 3 Vlaamse krantenlezers.

Mediahuis Connect blijft de grootste krantenregie in Vlaanderen en overschrijdt de kaap van de 2 miljoen lezers per dag (print + digitaal), goed voor zo’n 69% van alle Vlaamse krantenlezers.

  • Met 462.560 lezers blijft De Standaard met voorsprong de grootste kwaliteitskrant. Inclusief de website bereikt De Standaard maar liefst 650.300 nieuwsconsumenten per dag.
  • Daarnaast zetten ook de populaire Mediahuis-titels een sterk resultaat neer. Zo bereikt de papieren en digitale versie van Het Nieuwsblad dagelijks meer dan één miljoen lezers (1.070.910). Een cijfer dat stijgt naar bijna anderhalf miljoen (1.452.330) nieuwsconsumenten wanneer we het bereik van de website meetellen.
  • Van alle Antwerpenaren die een krant lezen, leest zowat de helft (46%) Gazet van Antwerpen, goed voor zo’n 434.940 lezers per dag. De website gva.be laat dit bereik stijgen naar 567.100 nieuwsconsumenten per dag.
  • Het Belang van Limburg behoudt haar unieke positie in Limburg en bereikt dagelijks maar liefst 85% van alle Limburgse krantenlezers (435.460 lezers). Tellen we de website hier nog bij, dan stijgt het bereik naar meer dan een half miljoen nieuwsconsumenten per dag (514.160).

In een dalende krantenmagazinemarkt weten De Standaard Magazine en De Standaard Weekblad zich goed stand te houden. Het Nieuwsblad Magazine mag zich voortaan met 475.030 lezers het grootste krantenmagazine noemen.

Bron: CIM Pers – 2016-2017.