Nieuws

Informatie over de nieuwe CIM persstudie

Afgelopen dinsdag heeft de GRP een sessie gewijd aan de persbereiksstudie. Dit is een goede gelegenheid om jullie te informeren over de veranderingen in de nieuwe CIM persstudie.

Ter herinnering

  • Sinds de laatste publicatie (september 2015) heeft de technische commissie gewerkt aan het ontwerp van een nieuw design voor de persstudie, om beter aan de noden en de evoluties van de markt te beantwoorden.
  • In deze context werd besloten om het veldwerk in 2015-2016 niet te vernieuwen, wat als gevolg heeft dat er geen publicatie was in september 2016.
  • In maart 2016 heeft de Raad van Bestuur de realisatie van de nieuwe persstudie aan IPSOS toegekend. Het veldwerk van de nieuwe studie is gestart in juni 2016.

De nieuwe persbereik studie

De basis van het nieuw project is gelijkaardig aan de oude studie: 10.000 enquêtes per jaar om het totaal bereik en het bereik van de laatste periode (LLP) te meten van de persmerken op de verschillende platformen (papier, digitale versies, websites).

Aan deze basismeting worden verschillende nieuwigheden toegevoegd:

  • Voor de dagbladen wordt naast LLP ook het dagbereik geschat. Er is een continu panel opgericht om de dagelijkse variaties in LLP te meten en te modelleren.
  • Voor magazines wordt naast LLP ook het bereik van elk nummer en de accumulatie geschat. Dit gebeurt op basis van de verspreidingsgegevens per nummer en de meting van het bereik per cover.
  • De gratis regionale pers behoudt haar klassieke LLP.
  • Het globale bereik van de persmerken zal gebaseerd zijn op de fusie van de gegevens van het persbereikstudie met die van de sites die in de CIM internet studie gemeten worden.

Wat de planning betreft:

  • Het eerste veldwerk van de nieuwe studie eindigt in maart 2017.
  • De resultaten van de basisstudie (klassieke LLP) worden voor het eerst terug gepubliceerd in het begin van de zomer 2017.
  • De publicatie van de nieuwe indicatoren (dagbereik voor de dagbladen, nummerbereik voor magazines, en het globale bereik van de persmerken) moet kort na de publicatie van de basisstudie volgen. De exacte timing zal afhangen van de resultaten van de eerste testen voor de modellering.

Graag nog een beetje geduld voor de eerste resultaten van dit innoverende en ambitieuze project, dat moet toelaten om beter aan de noden van de markt te beantwoorden.